October 4, 2022

Smoothie karhunvatuissa

Tässä blogissa on ollut vähän aikaa hiljaista. Vaikka olen juonut smoothieita, ne eivät ole sisältäneet juurikaan superfoodia. Tänä iltana treenin jälkeen tein oman, ja se maistui pehmeältä ja terveelliseltä. Koska tarvitsin nopeaa korjausta, sekoitin smoothieen proteiinijauhetta. Voit toki olla ilman sitä tai vaihtaa sen johonkin muuhun, mutta tänä iltana minun piti tehdä kompromissi sen kanssa, mitä minulla oli kotona. Puolikas banaani, jossa minulla oli, ei myöskään ole paljoa kerskumisen aihetta, tai jauhot, jotka ovat todella hyvä fyysisen palautumisen lähde, kun on treenannut kovasti. Ei, parasta illan smoothiessa olivat käsin poimitut karhunvatukat. Karhunvatukat ovat pieniä supermarjoja, jotka sisältävät paljon antioksidantteja ja fytoestrogeenejä. Jotkut sanovat, että se voi auttaa estämään mm. syöpä ja vaihdevuosien oireet. Tietysti kannatti poimia pieniä tummia kaunokaisia, vaikka kuluminen johtikin naarmuihin käsiin ja punkkiin jalassa!

Aamiaissmoothie ruusunmarjoilla ja kanelilla

Se osoittautui smoothieksi aamiaiseksi. Mikkan on aiemmin ehdottanut, että ruusunmarjajauhe ja kaneli sopivat hyvin yhteen ja minun piti kokeilla. Yhdessä vadelmien, mustikoiden, maidon, pinaatin ja lusikallisen kookosöljyn kanssa se oli hyvä aloitus aamulle. Proteiinipitoisuus oli vähän alhainen, joten ehkä minun olisi pitänyt sekaan myös keitetty tai joku kauhallinen proteiinijauhetta.

Pollinera mera

Sinä, joka luet toista blogiani, Nauti ruuasta Mikkanin mukaan, tiedät jo olevani mehiläisten siitepölyn ystävä. Törmäsin siihen ensimmäisen kerran muissa superruokablogeissa viime vuoden kesällä ja ajattelin, että se vaikutti jännittävältä. Olen hieman yllättynyt, että en näe tätä ainesosaa ruokanörteillä tai ravintoloiden ruokalistoilla, mutta se voi tulla. Hyvä mehiläisten siitepöly maistuu hedelmiltä ja kukilta, ja tuntuu upealta lahjalta kaikilta kamppailevilta hyönteisiltä! Mehiläiset keräävät, ja tämän ansiosta ripottelen sitten viilan päälle, laastin kastikkeeseen tai sekoitan marjojen joukkoon smoothieihin.

Mehiläisten siitepölyllä väitetään olevan terveysvaikutuksia, kuten se on hyvä PMS:ää vastaan, eturauhasongelmia, maksaongelmia ja vapaiden radikaalien vaikutuksia. Jos näin on, se on bonus, mutta sitä ei todellakaan voi tietää, enkä luultavasti koskaan pysty lukemaan menestystä esimerkiksi liikunnan tai nopean sairaudesta toipumisen ansioksi yksittäiseen ruokaan. Mahdottomuus, kun otetaan huomioon, kuinka paljon se jatkuvasti vaikuttaa terveyteen, uskomaton määrä muuttujia. Näin on yleensä superruokien kanssa, on vaikea sanoa, että spirulina teki terveellisen, ja minulla on vähän vaikeaa, kun yksittäisiä ainesosia on hulluna hyllyssä esimerkiksi raakaruoassa tai luontaistuotemaailmassa.

Toisaalta uskon syömiseen mahdollisimman monipuolisesti, ja tieto siitä, mikä liittyy ravintoon kuin mikään muu, voi johtaa parempaan tietoisuuteen ja parempaan terveyteen ja suorituskykyyn. Mehiläisten siitepöly on mielestäni todella siistiä ruokaa, se on todella monien kauniiden kukkien siitepölyä, jota voi viedä kotiin ja nauttia. Sanotaan, että NASAn astronautit pureskelevat mehiläisten siitepölyä saavutuksensa vuoksi. Voidaan toivoa, että se on totta!

Hieno smoothie

Se osoittautui myös lounaaksi smoothieksi aika mukavaksi. Ikään kuin se maistuisi makealta, ilman että se olisi kiusallisen liukas tai makea. Se ei ehkä ole myöskään superruoka-asteikon huipulla, mutta toisaalta se riippuu siitä, mitä pidetään superruokana.

Oma mielipiteeni on, että maito on superruokaa. Koska liikun paljon ja kehoni kirjaimellisesti sairastuu hiilihydraateista, maito on äärimmäinen juoma, joka tarjoaa palautumisen proteiinin ja hiilihydraattien muodossa. Kun juoksen ultrakisoja ja harjoittelen pitkään, juon mieluummin maitoa. Urheilujuomat saavat minut liian sokerisiksi suuhun, enkä saa sitä minuun.

Tämän päivän ystävällinen smoothie perustui 1 lasilliseen maitoa. Mutta myös 2 dl vadelmia. Yksi mittalusikallinen proteiinijauhetta ja 1 ruokalusikallinen mantelivoita. Yhdistelmän tuloksena on mukava smoothie, jolla on julma maku. Kahvilan smoothiet maistuvat, vaikka niihin yleensä sekoitetaan aamiaisjogurttia eikä paljon muuta.

Pohjoismainen appelsiini

Ruusunmarjat ovat yksi uusista suosikeistani ruokakomero superruokahyllyssä. Se on halpaa, helposti saatavilla, maukasta ja kaunista. Lapsuudesta asti sinulla on kuva ruusunmarjoista, kuten makea keitto eri hiihtoladuilla ja koulun nuotioiden ympärillä. Nyt aikuisena se ei mielestäni enää maistu erityisen hyvältä, mutta luonnonruusunmarjan hieman karkeampi terve maku houkuttelee nyt sitä enemmän.

Ruusunmarjat ovat todella voimakkaita pieniä marjoja. C-vitamiinipitoisuus on aivan valtava. Tosin tämä on vitamiini, jota ei kerry elimistöön liiaksi, kaikki yli vuorokauden virtsaamme periaatteessa uudestaan, mutta jos ei syö kovin paljon esimerkiksi hedelmiä tai eläintuotteita, se voi olla mukava lisä. Kannatan vahvasti ajatusta, että ravinnon lähteitä on hyvä olla mahdollisimman monta, todella monipuolinen ruokavalio lisää mahdollisuutta, että saat kaiken tarvitsemasi ilman, että kehoa turhaan rasitetaan.

Tavallisen tunnuslauseen mukaan vahva väri luonnossa = korkea antioksidanttipitoisuus, ruusunmarjat ovat myös todellinen antioksidantti, ja ne sisältävät aineita, jotka vähentävät sekä syövän että sydän- ja verisuonitautien riskiä. Nivelvaivoja ja tulehduksia voidaan hoitaa ruusunmarjajauheella ja on jopa niin, että Lääkevirasto luokittelee ruusunmarjan lääkkeeksi!

Ruusunmarjat ovat vähän söpöjä nimeltä pohjoismaiset appelsiinit, ja kunnes ruusunmarjoja on poimia ja keksittäväksi keittiössä hauskoja juttuja, jatkan jauheeni ostamista ja herkullisten makeisten sekoittamista kuin koskaan ennen!

Leave a Reply

Your email address will not be published.