February 9, 2023

Jotkut autonomistajien yleisimmistä virheistä ovat nesteiden tarkastusten ja myös moottoreiden huollon ohittaminen pitkiä aikoja. Sinun on aina tarkistettava ainakin autosi nestetasot. Jos et, saatat unohtaa pienen vian, esimerkiksi jäähdytysnesteen vuodon. Jos et havaitse vuotoa, jäähdytysneste loppuu lopulta ajoneuvosta, mikä johtaa suuriin vaurioihin moottorille ja lopulta ajoneuvosi yleisen suorituskyvyn heikkenemiseen.

Suojaa ajoneuvosijoituksesi tarkistamalla moottorisi säännöllisesti. Jotta moottori pysyisi hyvässä kunnossa, sinun on otettava huomioon seuraavat asiat:
Moottorin voitelu
Ylikuumenemisen esto
Oikea ja oikein ajoitettu moottorin huolto ja viritys
Poista välittömästi kaikki pienet moottorivirheet

Moottorin tulee käydä tasaisesti, etkä saa kuulla voimakkaita ääniä, koputusta, pingistä tai viheltämistä moottorin käydessä joutokäynnillä tai kiihdytettäessä. Kaasupoljinta painettaessa moottorin tulee kiihtyä nopeasti, ilman viiveitä tai kovia ääniä. Hyvän moottorin tulee olla kuiva. Mitä enemmän vuotoja moottorissa on, sitä enemmän moottori voi vaurioitua.

Tarkista moottorin rutiinihuollon ja virityksen aikana seuraavat asiat:

Polttoaineensuodatin
Ilmansuodatin
Sytytystulpat
Jakohihna
Jäähdytysneste

Tarkista aina öljynpaine kylmässä moottorissa. Käynnistä moottori ja katso kojelaudan varoitusvaloa tai öljynpainemittaria. Moottorin käynnistyksen ja öljynpaineen kojetaulussa näkyvän ajan välillä ei saa olla enempää kuin yksi tai kaksi sekuntia. Jos tämä aika on yli kaksi sekuntia, se tarkoittaa, että öljynsuodatin on huono tai moottori on liian kulunut. Jos varoitusvalo syttyy moottorin käydessä tai joutokäynnillä, moottorissa on varmasti ongelma. Pysäytä autosi välittömästi, jos öljynpaineen varoitusvalo syttyy ajon aikana välttääksesi lisävaurioita moottorille.

Ilman öljyä käynnissä oleva moottori vaurioituu muutamassa sekunnissa. useimmat saattavat vaatia myös vaihtoa. Tarkista mittatikun moottoriöljy säännöllisesti, varsinkin jos autosi ei ole uusi. Vaihda öljyt ja öljynsuodatin 3000 mailin välein. Tarkista heti öljyn ja suodattimen vaihdon jälkeen öljyvuotojen varalta, että öljynsuodatin on asennettu oikein. Kun tarkistat öljysi säännöllisesti, tutustut autosi öljynkulutukseen ja tiedät, milloin kulutus kasvaa nopeasti. Tämän lisäksi tarkista jäähdytysnesteen (pakkasnesteen) taso ja tutki järjestelmä vuotojen varalta säännöllisesti.

Älä avaa juuri käynnissä tai pysähtyneen auton jäähdytintä. Odota vähintään minuutteja moottorin sammuttamisen jälkeen, jotta moottorin lämpötila laskee, ennen kuin lisäät nestettä järjestelmään. Auton jäähdytysjärjestelmä on korkean paineen alainen ja neste on yleensä kuumempaa kuin kiehuva vesi. Varmista, että sähkötuuletin toimii ja että vesipumpun käyttöhihna on kireällä. Vesipumpussa ei saa olla jäähdytysnesteen vuotoa. Tarkista jäähdyttimen vaurioiden varalta ja kaikki vesiletkut vuotojen varalta. Jos huomaat jäähdytysnestevuotoja, yritä pysäyttää se mahdollisimman pian välttääksesi moottorin ylikuumenemisen ja pyydä mekaanikkoa tarkastamaan vaurioitunut alue välittömästi.

Etsi seuraavaksi jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliö; se on yleensä läpikuultava valkoinen, joten voit nähdä nesteen tason avaamatta sitä. Pakkasneste on myrkyllistä, joten muista ottaa talteen ja kierrättää valunut neste. Pidä se pois iholtasi ja poissa silmistäsi. Se voi myös vahingoittaa maalattuja pintoja, joten vältä sen roiskumista autoosi. Tarkista myös nesteen kunto: Jos se on liian mustaa ja siinä on palaneen haju, vaihteistosi menee rikki! Normaalisti sen tulee olla puhdas ja läpinäkyvä. Sen väri voi olla erilainen, punaisesta ruskeaan. Pyyhi mittatikku puhtaalla valkoisella paperilla ja katso paperia. Normaalisti paperille ei saa jäädä mustia kerrostumia, metallihiukkasia tai likaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *