
On kesän ensimmäinen kuuma päivä. Vaihtelet epämiellyttävästi istuimellasi ja käännät pitkään laiminlyödyn AC-nupin päälle ja huomaat, että tuuletusaukoista virtaa ei-toivottu lämmin ilma. Huono tilanne paheni: silloin käännyt puoleemme ilmastointihuollon ja -korjauksen pääkonttoriasi varten. Tiesitkö, että ilman säännöllistä huoltoa ilmastointilaite menettää alkuperäisen tehonsa vuodessa? Tämä tarkoittaa, että ilman asianmukaista huoltoa ilmastointilaitteesi voi toimia yhtä huonosti kuin muut vuosia vanhemmat mallit.
Mutta on hyviä uutisia: voit silti saada takaisin suurimman osan menetetystä tehokkuudesta. Varaa aika jollekin tehtaalla koulutetuista ammattilaisistamme. Ymmärrämme kaikki AC-korjauksen näkökohdat moderneista tietokoneisista komponenteista ympäristön hävittämiseen. Nykyiset AC-järjestelmät ovat melko monimutkaisia, ja uusia parannuksia tehdään jatkuvasti. Siksi sinun tulee kääntyä meihin, pätevään toimittajaan kaikessa ilmastointijärjestelmääsi liittyvissä asioissa. Seuraavassa on lyhyt kaavio eräistä tämän järjestelmän peruskomponenteista.
Kompressori:
Kompressori on hihnakäyttöinen laite, joka on saanut nimensä kylmäainekaasun puristamisesta ja sen siirtämisestä lauhduttimeen. Vaikka kompressori toimii periaatteessa yksinkertaisena pumppuna, se on ajoneuvosi ilmastointijärjestelmän ydin.
Lauhdutin:
Lauhduttimen ensisijainen tehtävä on jäähdyttää kylmäainetta. Se on lämpöä haihduttava laite, joka säteilee paineistettujen kaasujen vapauttamaa lämpöä ja kondensoi ne korkeapaineisiksi nesteiksi. Lauhduttimen sijainti riippuu autosi uudesta, mutta tyypillisesti se sijaitsee ajoneuvon etuosassa, suoraan moottorin jäähdyttimen edessä.
Vastaanotin:
Vastaanotin on metallisäiliö, joka toimii kylmäaineen säilytysastiana. Sitä kutsutaan myös kuivaajaksi, koska se imee kosteutta kylmäaineesta ja suodattaa pois roskat ja haitalliset hapot, jotka muuten vahingoittaisivat AC-järjestelmääsi. Yleensä AC-järjestelmän nestelinjassa sijaitseva kuivausrumpu tulee vaihtaa vuoden välein varmistaaksesi laadukkaan suodatuksen ja estääksesi näiden haitallisten kemikaalien aiheuttamat vauriot.
Suutinputki/paisuntaventtiili.
Suutinputki (tunnetaan myös nimellä paisuntaventtiili) on ohjausmekanismi, joka säätelee kylmäaineen virtausta koko järjestelmässä. Tämän lisäksi se muuttaa korkeapaineisen nestemäisen kylmäaineen (lauhduttimesta) matalapaineiseksi nesteeksi, jotta se pääsee höyrystimeen. Yleensä höyrystimen sisääntulossa sijaitseva aukkoputki voi olla myös lauhduttimen ja höyrystimen välissä tai lauhduttimen ulostulossa.
Höyrystin:
Höyrystin on suunniteltu poistamaan lämpöä ajoneuvosi sisältä; siksi se on lämmönvaihdin, joka on elintärkeä ajoneuvosi vaihtovirtajärjestelmälle (mukavuudestasi puhumattakaan). Höyrystin antaa kylmäaineen imeä lämpöä, jolloin se kiehuu ja muuttuu höyryksi. Kun näin tapahtuu, kompressori poistaa höyryn höyrystimestä, mikä jäähdyttää autosi ja vähentää kosteutta. Koska höyrystimessä on eniten kylmäainetta tässä lämmönsiirtoprosessissa, se on herkin haitallisten happojen korroosiolle. Yleensä tämä vaurioittaa höyrystintä korjauskelvottomaksi, minkä vuoksi meidän on ehdottomasti pyrittävä estämään tämä.